Stopy żarowytrzymałe - Nadstopy

Stopy żarowytrzymałe (nadstopy)


Obecnie napędy lotnicze opierają się przede wszystkim na silnikach turboodrzutowych (turbinowych). Wobec tego, iż największa sprawność cieplna i moc turbiny gazowej uzyskiwana jest, gdy temperatura gazów na wyjściu turbiny jest najwyższa.
Co więcej, poza wysokimi temperaturami dochodzącymi nawet do powyżej 1150oC, elementy silnika, takie jak łopatki wirujące, wał czy tarcze wirnika narażane są na bardzo duże obciążenia dynamiczne oraz naprężenia.

Stopami, które wytrzymują znaczne temperatury, obciążenia dynamiczne i naprężenia w lotnictwie są stopy żarowytrzymałe – tzw. nadstopy.

Podział stopów żarowytrzymałych

Do nadstopów, które przeznaczone są do pracy w temperaturach wyższych od 650oC, zalicza się:
  • Stopy na osnowie żelazowo-niklowej, kobaltowej oraz niklowej, które mogą pracować w temperaturach nawet 1100oC (najbardziej wytrzymałe są stopy niklowe i kobaltowe).
  • Stopy na osnowie wysokotopliwych metali, np.: chromu, wanadu, tantalu, wolframu, niobu i molibdenu, odznaczające się znaczną wytrzymałością podczas długotrwałej pracy w temperaturach od 1000 do 1600oC. Ich podstawową wadą jest niska żaroodporność, przez co konieczne jest stosowanie dodatkowej ochrony powierzchni przed korozją gazową.
Więcej o podziale stopów żarowytrzymałych napisaliśmy w tym artykule.

Stopy na osnowie żelazowo-niklowej, kobaltowej i niklowej zazwyczaj są stopami wieloskładnikowymi, dzięki czemu odznaczają się one dobrymi właściwościami wytrzymałościowymi zarówno w wysokich, jak i normalnych temperaturach, zwłaszcza gdy poddane zostaną obróbce cieplnej przez przesycenie i starzenie.

W stopach na osnowie żelazowo-niklowej, kobaltowej i niklowej podczas obróbki cieplnej tworzone są fazy wspomagające wytrzymałość nadstopu. Fazami tymi są:
  • Faza międzymetaliczna Ni3Al,Ti lub Ni3Al, która występuje głównie w stopach na osnowie niklu lub w stopach o dużej zawartości tytanu i aluminium.
  • Węgliki pierwotne typu MC (TiC, NbC, TaC, ZrC itd.), jak i węgliki wtórne typu M7C3, M23C6 oraz M6C, któe tworzą się jako złożone i proste węgliki chromu.
  • Wydzielenia Fe2W oraz Fe2Mo (tzw. faza Lavesa), które występują przede wszystkim w stopach na osnowie żelazowo-niklowej z domieszką molibdenu i wolframu lub w stopach na osnowie żelaza.
  • Związki boru typu M3B, M3B2 oraz M5B3, które powstają przy domieszce boru do stopu w ilości, która prowadzi do przesycenia borem.
Optymalna ilość dyspersyjnych cząstek międzymetalicznych w objętości ziarna stopu powinna oscylować w granicach od 40 do 60%, a odległość między nimi powinna zapewniać optymalne hamowanie ruchu dyslokacji.

Szkodliwe domieszki w nadstopach

Do szkodliwych domieszek niepożądanych w stopach żarowytrzymałych zalicza się: ołów, antymon, bizmut, cynk i cynę, a także inne eutektyki i związki tworzące niskotopliwe związki. Do szkodliwych domieszek zalicza się również: tlen, wodór i azot. Zmniejszają one bowiem żarowytrzymałość stopu. Stąd też przy produkcji nadstopów wykorzystuje się bardzo czyste materiały wsadowe – np. metale uzyskiwane z procesów elektrolitycznych.

Komentarze

Popularne posty