Aluminium, Stopy Aluminium dla lotnictwa
Aluminium
Aluminium
to krystalizujący się w układzie regularnym płaskocentrycznym A1
pierwiastek metaliczny. Jego gęstość wynosi 2,7 g/cm3,
temperatura topnienia 660oC,
a wrzenia 2450oC.
Aluminium odznacza się bardzo dobrą przewodnością cieplną i
elektryczną (66% przewodności miedzi), znacznym współczynnikiem
rozszerzalności cieplnej (23,6*10-6/oC)
i dobrą odpornością na korozję atmosferyczną. Metal ten jest
również odporny na działanie wybranych kwasów organicznych,
dwutlenku siarki i wody. Cechuje go niewielka wytrzymałość oraz
znaczna plastyczność.
W
Polsce produkuje się aluminium rafinowane oraz hutnicze. Aluminium
rafinowane wykorzystywane jest przede wszystkim do wyrobu folii
kondensatorowych i aparatury chemicznej, natomiast aluminium hutnicze
znajduje zastosowanie przy produkcji przewodów i kabli
elektrycznych, farb oraz produkcji stopów aluminiowych.
Wśród
głównych zanieczyszczeń aluminium wymienia się pierwiastki
pochodzenia hutniczego: cynk, tytan, krzem, miedź i żelazo.
Stopy aluminium przerabiane plastycznie
Stopy aluminium przerabiane plastycznie wykorzystywane są przede wszystkim
w technice lotniczej. Dzieli się je na stopy stosowane bez obróbki
cieplnej i w stanie utwardzonym dyspersyjnie.
Stopy
stosowane bez obróbki cieplnej to przede wszystkim stopy:
aluminium-magnez, aluminium-mangan i aluminium-magnez-mangan.
Podwójne stopy aluminium-mangan przy zawartości 1,95% Mn tworzą
eutektykę składającą się z kryształów roztworu stałego
granicznego manganu w aluminium i fazy międzymetalicznej Al6Mn.
Żelazo, które jest nieuniknionym zanieczyszczeniem tych stopów,
powoduje powstawanie trójskładnikowej fazy Al6(Mn,
Fe), nierozpuszczalnej w aluminium.
Procentowy skład chemiczny stopów aluminium do przeróbki plastycznej
-
PA41: 0,4 – 0,7 Mg.
-
PA42: 0,8 – 1,2 Mg.
-
PA43: 0,7 – 1,2 Mg.
-
PA2N: 1,8 – 2,8 Mg.
-
PA11N: 2,7 – 3,7 Mg.
-
PA44: 3,8 – 4,8 Mg, 0,2 – 0,6 Mn.
-
PA20N: 4,3 – 5,8 Mg, 0,2 – 0,6 Mn.
-
PA1A: 0,8 – 1,2 Mn.
-
PA1N: 0,8 – 1,5 Mn.
-
PA38: 0,4 – 0,9 Mg, 0,3 – 0,7 Si.
-
PA4N: 0,7 -1,5 Mg, 0,2 – 1 Mn, 0,3 – 0,7 Si.
-
PA45: 0,1 – 0,4 Cu, 0,8 – 1,2 Mg, 0,4 – 0,8 Si, 0,15 – 0,35 Cr.
-
PA10N: 0,1 – 0,5 Cu, 0,45 – 0,9 Mg, 0,15-0,35 Mn, 0,5 – 1,2 Si.
-
PA6N: 3,8 – 4,8 Cu, 0,4 – 1,1 Mg, 0,4 – 1 Mn, 0,2 – 0,7 Si.
-
PA21: 3,8 – 4,5 Cu, 0,4 – 0,8 Mg, 0,4 – 0,8 Mn.
-
PA25: 3,9 – 4,5 Cu, 0,15 – 0,3 Mg, 0,3 – 0,5 Mn.
-
PA7N: 3,8 – 4,8 Cu, 1,2 – 1,8 Mg, 0,4 – 1,1 Mn.
-
PA23: 3,8 – 4,5 Cu, 1,2 – 1,65 Mg, 0,3 – 0,7 Mn.
-
PA24: 2 – 3 Cu, 0,2 – 0,5 Mg.
-
PA34: 2,6 – 3,2 Cu, 2 – 2,4 Mg, 0,45 – 0,7 Mn.
-
PA30N: 1,9 – 2,5 Cu, 1,4 – 1,8 Mg, 0,8 – 1,3 Ni, 0,8 – 1,3 Fe, 0,02 – 0,2 Ti.
-
PA29N: 1,9 – 2,5 Cu, 1,4 – 1,8 Mg, 0,5 – 1,2 Si, 0,8 – 1,3 Ni, 0,8 – 1,3 Fe.
-
PA31: 1,8 – 2,6 Cu, 0,4 – 0,8 Mg, 0,4 – 0,8 Mn, 0,7 – 1,2 Si.
-
PA33: 3,9 – 4,8 Cu, 0,4 – 0,8 Mg, 0,4 – 1 Mn, 0,6 – 1,2 Si.
-
PA9: 1,4 – 2 Cu, 1,8 – 2,8 Mg, 0,2 – 0,6 Mn, 5 – 7 Zn, 0,1 – 0,25 Cr.
-
PA46: 2,2 – 2,7 Mg, 3,2 – 3,7 Zn, 0,15 – 0,25 Ti.
Stopy aluminium-mangan i aluminium-magnez
Stopy
aluminium-mangan są niewiele wytrzymalsze mechaniczne od czystego
aluminium, jednak wykazują dużą plastyczność, a także znaczną
odporność na korozję atmosferyczną, działanie olejów, wody
morskiej i materiałów napędowych. Co więcej, są stopami
spawalnymi. W lotnictwie tworzy się z nich m.in. elementy łączne
instalacji olejowej i paliwowej, pływaki, zbiorniki oraz pokrycia
kadłubów hydroplanów.
Rozpuszczalność
magnezu w aluminium jest ograniczona i zależna od temperatury. W
temperaturze 450oC wynosi ona 17,4%, a w temperaturze otoczenia 1,4%.
Związane jest to z tym, że stopy magnezowe poniżej 1,4% zawartości
Mg są stopami jednofazowymi, przez co nie podlegają umacnianiu
przez obróbkę cieplną. Własności stopów aluminium-magnez
zbliżone są do własności stopów aluminium-mangan. Ich podstawową
wadą jest gorsza plastyczność i obrabialność skrawaniem, a także
słabsza odporność na korozję. Dodatkowo do stopów
magnezowo-aluminiowych domieszkuje się często mangan, który
poprawia odporność na korozję i polepsza właściwości
mechaniczne.
Niezależnie
od składu chemicznego struktura stopów aluminium-mangan i
aluminium-magnez w stanie zbliżonym do równowagi składa się z
dość miękkich i plastycznych roztworów stałych pierwiastków
stopowych oraz ewentualnie domieszek z przerobu hutniczego. Wszystkie
fazy metaliczne tych stopów są kruche oraz twarde i spełniają w
stopach funkcję składnika utwardzającego.
Obróbka
cieplna tych stopów polega na wprowadzeniu do roztworu stałego
wydzielonych faz międzymetalicznych, co pozwala uzyskać jednorodny
roztwór stały składników stopowych, a także na starzeniu, czyli
dyspersyjnym wydzielaniu z przesyconego roztworu stałego faz
międzymetalicznych.
Do
stopów aluminium przerabianych plastycznie należą również stopy
aluminium-krzem, aluminium-cynk, a także durale (duraluminium).
Więcej o obróbce cieplnej stopów aluminium przerabianych
plastycznie przeczytasz w tym artykule.
Komentarze
Prześlij komentarz