Stale stopowe dla lotnictwa

Stal lotnicza o wysokiej wytrzymałości na szczególnie obciążone części


Spośród stopowych stali konstrukcyjnych do wyrobu szczególnie obciążonego sprzętu (również lotniczego) wymienia się stale stopowe do ulepszania cieplnego: stale chromowo-molibdenowe, a następnie stale chromowo-niklowo-molibdenowe o lepszych właściwościach wytrzymałościowych i wyższej hartowności. Wśród najpopularniejszych swego czasu stali tego typu były stale 40HM i 40HMA.

Stale chromowo-manganowo-krzemowe i chromowo-manganowo-krzemowo-niklowe mogą być produkowane przy użyciu konwencjonalnych metod i nieskomplikowanej obróbki cieplnej, co zapewnia niski koszt ich produkcji, a także dobre parametry wytrzymałościowe.

Produkcja stopów stali 30HGSA, 35HGSA i 30HGSNA była powszechnie opanowana już w latach 50., a dzięki niskiemu odpuszczaniu i hartowaniu wykazywały one bardzo dobre własności wytrzymałościowe na poziomie powyżej 165 kG/mm2 Rm i powyżej 130 kG/mm2 Re, a także dobre pozostałe właściwości mechaniczne. 

Do podstawowych wad tego typu stali zaliczyć należy wyśrubowane wymagania dotyczące obróbki cieplnej oraz ich spawania, a także znaczne ryzyko pękania stali podczas tych procesów.

Stale stopowe konstrukcyjne do ulepszania cieplnego

Poniżej podajemy najważniejsze stale stopowe konstrukcyjne do ulepszania cieplnego wraz z ich procentowym składem chemicznym.
  • 40HM: 0,38 – 0,45 C, 0,4 – 0,7 Mn, 0,17 – 0,37 Si, 0,035 Pmax, 0,035 Smax, 0,8 – 1,1 Cr, 0,3 Ni, 0,15 – 0,25 Mo.
  • 40HMA: 0,37 – 0,44 C, 0,5 – 0,8 Mn, 0,17 – 0,37 Si, 0,03 Pmax, 0,025 Smax, 0,6 – 0,9 Cr, 1,25 – 1,65 Ni, 0,15 – 0,25 Mo.
  • 30HGSA: 0,28 – 0,34 C, 0,8 – 1,1 Mn, 1,1 – 1,4 Si, 0,03 Pmax, 0,025 Smax, 1,1 – 1,4 Cr, 0,3 Ni.
  • 35HGSA: 0,32 – 0,39 C, 0,8 – 1,1 Mn, 1,1 – 1,4 Si, 0,03 Pmax, 0,025 Smax, 1,1 – 1,4 Cr, 0,3 Ni.
  • AISI 4335: 0,35 C, 0,75 Mn, 0,5 Si, 0,8 Cr, 1,85 Ni, 0,35 Mo.
  • AISI 4340: 0,38 – 0,43 C, 0,6 – 0,8 Mn, 0,2 – 0,35 Si, 0,04 Pmax, 0,04 Smax, 0,8 Cr, 1,85 Ni, 0,35 Mo.
  • AISI 4330M: 0,3 C, 0,75 Mn, 0,3 Si, 0,6 Cr, 1,8 Ni, 0,25 Mo.
  • DSAC: 0,47 C, 0,75 Mn, 0,3 Si, 0,6 Cr, 1,8 Ni, 1 Mo.
  • Alloy 300M: 0,42 C, 0,75 Mn, 1,65 Si, 0,8 Cr, 1,8 Ni, 0,4 Mo.
  • AISI H11: 0,35 C, 5 Cr, 1,5 Mo.
  • 15CDV6: 0,12 - 0,18 C, <0,2 Si, 0,8 - 1,1 Mn, <0,02 P, <0,015 S, 1,25 - 1,50 Cr, 0,8 - 1,0 Mo, 0,2 - 0,3 Mo.
  • 30NCD16: 0,3 C, 0,5 Mn, 1,4 Cr, 0,45 Mo, 4,0 Ni.
  • 35NCD16: 0,37 C, 0,45 Mn, 1,8 Cr, 0,45 Mo, 4,0 Ni.

Zabiegi stosowane na stalach konstrukcyjnych

Stopowe stale konstrukcyjne kategoryzuje się na: stale do nawęglania, stale do azotowania i stale do ulepszania cieplnego. Natomiast wszystkie stale wysokiej i najwyższej jakości powinny być używane w stanie obrobionym cieplnie.

Dzięki przemianom martenzytycznym i procesowi hartowania możliwe jest dodatkowe podwyższenie wytrzymałości i twardości stali, których poziom uzależniony jest od zawartości węgla w stali.

Innym zabiegiem cieplnym stosowanym na stalach konstrukcyjnych jest odpuszczanie. Pozwala ono wyeliminować naprężenia, które powstały podczas hartowania, a także zapewnia stali odpowiednią wytrzymałość, udarność i plastyczność poprzez uzyskanie struktur sorbitycznych z rozpadu martenzytu. Co więcej, próżniowe wytapianie stali poprawia wzrost ich własności mechanicznych nawet o 15%.

Sale stopowe konstrukcyjne o ok. 5% domieszek stopowych sprawdzają się w szerokim zakresie techniki lotniczej, niemniej jednak najczęściej wykorzystywane były do produkcji silników tłokowych, a także: goleni podwozia, kratownic, piast, wałów, korbowodów czy śmigieł.

Stale średniostopowe

Ulepszanie cieplne stosowane do poprawy własności mechanicznych wykorzystuje się także wśród stali średniostopowych 5Cr-Mo-V. Cechuje je bardzo mała ilość P i S, 0,3 – 0,45% zawartość C, 5% zawartość Cr, 1 – 1,5% zawartość Mo i 0,3 – 1% zawartość V.

Stale tego typu są stalami samohartującymi się, dzięki czemu dają się hartować na wskroś w warunkach ochłodzenia na powietrzu. W ten sposób możliwe jest uniknięcie odkształceń powodowanych wysokimi naprężeniami hartowniczymi. Stale średniostopowe ulepszane cieplnie stosowane są do budowy głównego dźwigara podwozia, wałów silników czy kratownic kadłuba. Przykładami takich stali są stale H11 i H13.

Komentarze

Popularne posty